El mètode innovador del metro de Barcelona per detectar els propietaris dels objectes perduts

L’estiu a Barcelona és sinònim de turistes, aglomeracions als punts més cèntrics i visitats de la ciutat, però també de despistes i objectes personals oblidats en qualsevol lloc, especialment a la xarxa de transport de la capital catalana.

Segons les darreres dades proporcionades per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), només durant l’any 2022, lluny dels efectes restrictius de la Covid, es van gestionar més de 22.600 objectes perduts a tota la xarxa de metro i autobús. D’aquests, només es van reclamar 5.760, la qual cosa representa un 25% del total d’objectes rebuts. La gestió d’aquestes pertinences, el seu transport, clasificació i emmagatzematge també suposen una despesa addicional per a les arques públiques. És per això que, aprofitant l’època de vacances, s’ha posat en marxa la fase 3 del projecte Prevent.

Aquest projecte, impulsat i finançat pel programa marc d’investigació i innovació (I+I) de la Unió Europea (UE) Horizon, i amb la col·laboració dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), els Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional, té com a únic objectiu detectar els objectes que els usuaris del metro i autobús oblidin a les estacions i transportos per, posteriorment, localitzar els seus propietaris.

En aquest paradigma d’innovació tecnològica, Prevent busca, en la seva última fase de desenvolupament, realitzar aquest estiu una prova pilot que també es durà a terme a França, Portugal i Itàlia. Aquesta prova pilot acabarà el proper 31 d’agost a l’estació de la L3 de Plaça Catalunya, una línia que té el rècord d’objectes perduts respecte a altres línies de la xarxa de metro.