El metro de Barcelona celebra el seu centenari, que es celebrarà el 30 de desembre de 2024, marcant cent anys des de la inauguració de la primera línia de ferrocarril metropolità a la capital catalana. Aquesta efemèride històrica és motiu d’una gran celebració planificada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que s’estendrà al llarg del 2025. Recentment, TOT Barcelona va advertir que els cinc trens històrics que l’empresa està restaurat per a l’ocasió, fragments de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, no estaran llestos fins almenys quatre mesos després de l’aniversari, cap a l’abril de l’any vinent.
No obstant això, aquest retard no és l’únic obstacle que enfronta la celebració del centenari del metro. Segons informació obtinguda per aquest mitjà, a poc més de mig any de l’esdeveniment, TMB encara no ha assegurat l’espai on exhibirà aquests trens restaurats, que tenen dimensions considerables i requereixen un lloc adequat. L’empresa està treballant per obtenir la cessió d’uns terrenys municipals ubicats davant del pavelló Mies van der Rohe, a l’inici de l’avinguda Francesc Ferrer i Guàrdia, on es planeja construir un recinte o coberta per protegir-los de les inclemències del clima. Des de TMB, però, aclareixen que aquesta ubicació és només una possibilitat i que encara s’està finalitzant la negociació de l’acord.
La ubicació d’aquests trens històrics ha generat controvèrsia en les últimes setmanes. Diverses informacions indicaven que TMB havia mostrat interès en l’antic Palau de Comunicacions i Transports, inaugurat per a l’Exposició Internacional de Barcelona de 1929, com a possible ubicació per a aquests vehicles. No obstant això, les negociacions no van prosperar a causa de les altes tarifes, prop de u milió d’euros, que la Fira de Barcelona demanava per cedir aquest espai d’aproximadament 16.000 m², conegut ara com a palau número 1 al recinte de Montjuïc.
Consultada per TOT Barcelona, l’organització ferial va confirmar l’interès de TMB, però va explicar que la falta d’acord no va ser per raons econòmiques, sinó per la indisponibilitat de l’espai. “L’activitat i calendari ferial del recinte està programat per a esdeveniments curts i d’alta rotació, la qual cosa no permet bloquejar un palau clau com aquest durant tant de temps”, van subratllar. Aquestes declaracions contrasten amb la versió oficial de TMB, que nega rotundament haver tingut converses o negociacions amb la Fira per a la cessió d’aquestes instal·lacions, insistint que mai va ser una opció considerada.
És important destacar que les dues parts implicades en aquest cas són entitats públiques, i els terrenys en qüestió són de propietat municipal. TMB és una empresa pública dependent de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), presidida actualment per Laia Bonet, primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona. D’altra banda, la Fira de Barcelona és un consorci format per l’Ajuntament, la Generalitat i la Cambra de Comerç de Barcelona, que combina la titularitat pública amb una gestió empresarial autònoma segons es detalla en la seva pàgina web. L’organització ferial té la concessió de diversos espais i instal·lacions municipals al recinte de Montjuïc fins al 2025, data en què finalitza la vinculació entre les parts.