La cotxera de la Zona Franca es va inaugurar el juliol de 1970 i va ser la primera en allotjar exclusivament autobusos. Això no podia ser d’altra manera, ja que els tramvies acumulaven cinc anys d’ostracisme i rebuig social i, de fet, van desaparèixer (només va sobreviure el avui menystingut Tramvia Blau) menys d’un any després, la matinada del 18 al 19 de març de 1971. Amb els seus imponents 50.000m2 i capacitat per a 300 vehicles, va ser una instal·lació innovadora, potent i ambiciosa; un dels estendards de TMB.
Cinquanta anys després, el 2018, i després de diverses ampliacions, l’empresa va considerar que era el moment de transformar-la de cap a peus. Però les coses es van torçar… Amb la pandèmia i la falta de subministraments, i després de la caiguda de dos contractistes, la companyia ha hagut de tornar a licitar la construcció de l’edifici corporatiu, que va quedar a mig fer. La idea era que la nova cotxera estigués acabada el 2021, però entre una cosa i l’altra s’ha generat un retard d’almenys sis anys.
Natalia Bigas és la directora del servei d’infraestructura d’autobús de TMB. En conversa amb aquest diari, explica que al projecte li queden “dos anys d’execució per acabar” i que tot hauria d’estar llest a mitjan 2027. El concurs públic consta de dos lots. El primer aborda l’obra civil i l’edificació. I el segon, les instal·lacions, incloses les industrials. Aquests dos encàrrecs ja tenien assignats respectius contractistes el 2019, però l’any passat, per “incompliments flagrants del contracte”, aquests acords van haver de ser rescindits, amb la qual cosa va ser necessari tornar a iniciar tot el procés de licitació per poder rematar l’obra. No obstant això, aquestes dues empreses privades poden tornar a presentar-se si ho desitgen.
Tot el complex consta de quatre unitats. A més de l’edifici d’oficines pendent, hi ha dos tallers (amb capacitat per a 60 autobusos), un dels quals està acabat i l’altre va iniciar les obres el 2023, i un aparcament, que també està completat. L’edifici corporatiu té l’estructura aixecada i la finalització del treball surt a concurs amb un pressupost de licitació de gairebé 18 milions d’euros. Una quantitat que sens dubte els aspirants, com sol succeir amb qualsevol licitació pública, revisaran a la baixa per intentar seduir a TMB. Aquest dimecres era l’últim dia per presentar les ofertes.
El projecte es va presentar el 19 de juliol de 2018. Amb 90.000 m2 previstos, entre la cochera existent i un terreny adjacent, i capacitat per a 550 vehicles, la nova cotxera de TMB, la més gran de les quatre que l’empresa té a Barcelona, tenia llavors un pressupost previst de 52 milions d’euros. Al 2027 es veurà si els sis anys de retard han generat algun sobrecost.