L’any 2050 pot semblar llunyà, però el temps passa i la meitat del segle està a la volta de la cantonada. Aquest és l’any en què la Unió Europea s’ha compromès amb la descarbonització de la mobilitat, és a dir, que els vehicles deixin de generar emissions contaminants. A Barcelona, l’empresa TMB no vol que aquesta meta la sorprengui sense estar preparada, i ha presentat la tercera línia d’autobús 100% elèctrica, la H12, que travessa tota la Gran Via des de L’Hospitalet fins a Sant Adrià de Besòs. Prèviament, ja han seguit aquest camí la H16 i la V15.
El 2024, si res no ho impedeix, TMB acabarà amb el 25% de la seva flota sense emissions, el que equival a un total de 242 autobusos. En el barri del Gornal, on la Gran Via quasi es converteix en autopista, s’han reunit Laia Bonet, tinenta d’alcalde d’Urbanisme i presidenta de TMB, i David Quirós, alcalde de L’Hospitalet, tots dos del PSC, que comparteixen la mateixa vocació, segons han afirmat, de promoure la mobilitat sostenible, una demanda creixent de la ciutadania. “Els discursos han d’anar acompanyats de coherència“, ha resumit el regidor.
Actualment, 11 dels 20 autobusos de la línia H12 ja són 100% elèctrics i es recarreguen ràpidament en els punts de càrrega instal·lats als extrems del recorregut. Només cinc minuts són suficients per carregar el 90% de la bateria. A la nit, a la cotxera de la Zona Franca, per equilibrar la càrrega, s’utilitzen carregadors d’absorció lenta. Abans que acabi el 2024, tots els vehicles d’aquesta línia seran 100% elèctrics, després d’una inversió de més de 16 milions d’euros.
A més, TMB té previst incorporar durant el 2024 un total de 38 autobusos elèctrics, el que, segons ha destacat Bonet, “elevarà al 25% la flota elèctrica al final de l’any“. Aquests autobusos inclouran 196 unitats totalment elèctriques i 46 de hidrogen. Dins d’aquestes adquisicions es troben les 24 unitats finançades pels fons europeus Next Generation, adquirides per l’Ajuntament de L’Hospitalet.