Les validacions s’han multiplicat per sis en aquests 10 anys i la freqüència s’ha millorat de 12 minuts als intervals de 5 a 8 minuts actuals.
Fa una dècada, concretament l’1 d’octubre de 2012 van entrar en servei les primeres 5 línies de la Nova Xarxa de Bus de Barcelona: H6, H12, V7, V21 i D20.
Per tant, ja fa 10 anys de l’inici de la implantació de la nova xarxa de bus, un dels projectes més significatius que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l’Ajuntament de Barcelona han realitzat els darrers anys.
Durant aquest temps, la xifra d’usuaris s’ha incrementat considerablement. Així, per exemple, les validacions diàries d’aquestes noves línies s’han multiplicat per sis, passant de les 62.000 al novembre 2012 a superar les 400.000 actuals. Actualment, les 28 línies de la nova xarxa de bus representen aproximadament el 60% de la demanda total.
A més, el servei de la nova xarxa ha aconseguit millorar la cobertura territorial, la connexió entre línies, i l’espera i duració del viatge, situant la freqüència de pas en els dies feiners en intervals d’entre 5 i 8 minuts aproximadament, quan abans de la nova xarxa les línies registraven un interval de pas de 12,3 minuts de mitjana entre les 7:00 i les 21:00 hores d’un dia laborable.
Pel que fa a la flota, cal destacar que l’any 2012 el parc mòbil dels autobusos de TMB estava format per 1072 vehicles, mentre que en l’actualitat és de 1135.
Un canvi molt significatiu, però, el trobem en el combustible: si el 2012 els busos impulsats únicament per combustible de gas-oil era de 483 (un 45,6%), actualment aquests vehicles s’han reduït fins a 291, el que representa un 25,64% del total.
En aquests anys també han augmentat els quilòmetres de carril bus fins a crear-ne 28,4 més en diferents actuacions que han ajudat a completar els 219,4 quilòmetres de carril bus de què disposa la ciutat.
Simplificar la xarxa
El projecte global ha implantat 8 línies horitzontals, 17 verticals i 3 diagonals, amb una intersecció perpendicular entre si, reproduint a tota la ciutat, l’esquema ortogonal de la xarxa viària del Pla Cerdà.
Els criteris de disseny de les línies H, V i D han consistit en definir recorreguts tan rectilinis com permet la trama viària, dotar a les línies d’uns intervals de pas molt bons i realitzar modificacions urbanístiques i als semàfors d’algunes cruïlles.
També s’han pintat nous trams de carril bus per afavorir la velocitat comercial i la regularitat del servei, incrementar lleugerament la interdistància entre les parades, estendre la informació en temps real per un nombre molt elevat de pantalles a les marquesines i garantir que el 95% dels desplaçaments es puguin fer amb com a màxim un transbordament.