El nou pla d’Eficiència Energètica i Estalvi del metro i bus de TMB

Diferents projectes innovadors a la xarxa permetran un estalvi econòmic estimat de 20 milions d’euros l’any en consum i 7 milions d’euros en terme fixe de potència

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està impulsant projectes d’eficiència energètica que permetran a la companyia reduir el consum elèctric en 68 GWh, evitar 122.000 tones d’emissions de CO2 a l’any, un estalvi econòmic estimat de 20 milions d’euros l’any en consum i 7 milions d’euros en terme fixe de potència.

Els projectes formen part del Pla d’Eficiència Energètica i Estalvi de TMB que contempla diferents actuacions innovadores a la xarxa de metro i bus, alguns d’ells ja estan en marxa i altres s’executaran durant els propers anys.

El Pla d’Eficiència Energètica i Estalvi de TMB suposarà un estalvi en energia de 68 GWh l’any, l’equivalent al consum elèctric de 21.250 llars de Catalunya durant un any. Aquest fet compensarà l’augment de demanda elèctrica prevista per TMB, degut a l’increment d’oferta a metro (amb més trens en servei, però més eficients), l’obertura del tram central L9/L10, els perllongaments projectats de l’L1, L3 i L4 de la xarxa de metro, i l’electrificació de la flota de bus.

Així, els projectes permetran un ús més eficient de l’energia, reduir l’impacte ambiental, recuperar energia residual, millorar el confort de l’usuari, reduir la inversió en noves infraestructures i l’ús d’energies renovables. Tot plegat farà que TMB eviti l’emissió de 122.000 tones de CO2 l’any -equivalent a un bosc de 762.000 arbres- i un estalvi econòmic estimat de 20 milions d’euros a l’any en consum i 7 milions d’euros en terme fixe de potència.

Nombrosos projectes en marxa

Hi ha desenes de projectes i accions de TMB per aconseguir aquests objectius, en el cas del bus, la nova cotxera de Zona Franca comptarà amb la generació elèctrica fotovoltaica per produir el 22% de l’energia que consumeix la instal·lació, reduint així el consum en 0,6 GWh l’any i estalviant 169 tones de CO2.

En aquesta mateixa cotxera es portarà a terme un sistema que farà ús d’energies renovables (biomassa) i recuperarà energies residuals per a la mateixa instal·lació. El sistema Heating & Cooling network permetrà que s’emetin 345 tones de CO2 menys cada any.

A la cotxera d’Horta ja està en marxa un sistema de trigeneració que estalvia 0,5 GWh l’any i evita 130 tones de CO2, igual que el sistema de cogeneració a Triangle que també evita l’emissió de 43 tones de CO2 a l’any.