Licitat el carril bus d’entrada a Barcelona per la Diagonal

Els trajectes en bus es podran escurçar fins a 15 minuts i l’opció d’anar a treballar en aquest transport públic es torna més efectiva

Un dels esculls de la mobilitat interurbana per reduir la contaminació a Barcelona és la velocitat comercial dels autobusos de línia que connecten la capital amb comarques adjacents. La Generalitat inicia ara la licitació d’una de les obres més reivindicades per la ciutat i pels experts en mobilitat sostenible: un carril exclusiu per a busos a l’entrada de la Diagonal.

En aquest tram hi circulen més de 100.000 vehicles diaris, pel que les retencions són habituals. La fan servir unes 600 expedicions diàries d’autobusos, que actualment queden alentides per la congestió a les hores punta. Si no es fa cua entre cotxes i motos, els trajectes en bus es poden arribar a escurçar fins a 15 minuts i l’opció d’anar a treballar en aquest transport públic millora la seva competitivitat.

El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori treu a licitació uns treballs per valor de 19,2 milions d’euros, que es financen a través dels fons europeus Next Generation. És una de les inversions que van pactar la Generalitat i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, que és qui rep i adjudica els fons, a l’última reunió bilateral d’infraestructures. Un cop finalitzada l’obra, la B-23 es traspassaria a Catalunya.

El projecte es basa en la creació d’un carril de 7 kilòmetres, d’ús exclusiu i amb una amplada de 3,5 metres, entre l’inici de la Diagonal i la connexió de la B-23 i l’A2 a Sant Feliu de Llobregat. No comporta suprimir cap dels carrils ara existents, entre 2 i 3 en sentit nord, segons el tram, perquè ocuparà part de la mitjana i dels vorals. Quedarà situat a l’esquerra de la calçada, separat per senyalització horitzontal i amb la possibilitat permanent d’entrar-hi i sortir-ne.

Llest pel 2024

La durada estimada de les obres és de 21 mesos, pel que finalitzarien el 2024.

Els busos interurbans que entren a la ciutat per aquí mouen uns 4 milions de passatgers cada any, segons calcula la Generalitat. Les que venen del Baix Llobregat, l’Anoia, el Bages i el Vallès són les que podrien reduir un quart d’hora el temps de desplaçament.

Segons el departament, és una de les accions que pretén aconseguir 360 milions de desplaçaments més a l’any en transport públic en 10 anys.