Van acollir la venda i signatura dels tres llibres editats amb motiu del centenari
Per Sant Jordi, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha volgut lligar dues celebracions: la diada de Sant Jordi i el centenari del primer servei regular d’autobusos que es va establir a Barcelona, l’any 1922, antecedent de l’actual xarxa.
L’entitat de transport va permetre visitar tres vehicles emblemàtics que formen part del patrimoni històric que gestiona la Fundació TMB, i també adquirir algun dels tres llibres que s’han editat enguany, amb motiu del centenari.
Els punts de trobada van ser els Jardinets de Gràcia i l’Arc de Triomf. La jornada, que va incloure la participació d’actors vestits d’època, es va allargar entre les 9 i les 20 hores.
Els passejants que es van apropar als book-trucks van tindre l’oportunitat de veure de prop tres autèntics clàssics: l’ACLO 410, el Chausson Urbas 59 i el Dodge Brothers 240.
El model ACLO, de dos pisos, era de fabricació britànica i va circular per Barcelona del 1949 al 1965 a diferents línies urbanes. Una mica més enllà, fins als anys 70, van estar donant servei el Chausson i el Dodge.
El primer, de disseny francés, va cobrir bona part de la seva vida útil les línies que unien la capital amb Badalona, Santa Coloma i Cornellà i Sant Adrià de Besòs. Respecte al Dodge, d’Estats Units, va ser fabricat al 1935 i utilitzat inicialment com a camió, per servir, després de la Guerra Civil, com a vehicle de transport de treballadors d’una fàbrica d’Igualada fins al 1980.
Llibres d’història per a grans i menuts
Els vehicles clàssics van acollir tres novetats editorials que TMB ha encarregat a autors coneixedors de la història del transport públic de Barcelona. Els van posar a la venda, amb la signatura de llibres a Arc de Triomf.
Els autobusos a Barcelona, 100 anys fent xarxa (1922-2022), escrit per Ricard Fernández Valentí i publicat per Efadós, recull la trajectòria de la xarxa de bus, partint dels orígens i arribant fins a les darreres novetats.
L’autor de Història de la CGA (1922-1940), Compañía General de Autobuses de Barcelona, Albert González Masip, també publicat per Efadós, centra el relat en l’empresa que va crear aquella primera xarxa de bus.
Per últim, La petita història de la Xarxa de bus de Barcelona, escrit per Daniel Venteo i editat per Mediterrània, és un conte il·lustrat per Pilarín Bayés que explica com en Gabi, un nen de 13 anys apassionat pel transport públic, descobreix que la xarxa fa 100 anys d’història a través d’una exposició que visita amb l’escola.