És el primer cop que un bus a demanda substitueix una línia regular i més del 80% de les demandes ja es fan per l’aplicació mòbil
Un mes després de la posada en marxa del primer servei d’autobús a demanda de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que substitueix la línia regular 135, el balanç és molt positiu, ja que s’ha augmentat la quantitat de passatge alhora que s’ha reduït el temps d’espera, que ha passat de 45 minuts a 8, amb una reducció de més del 80%.
Aquest bus a demanda va engegar el 17 de gener a Montbau i la Vall d’Hebron, al districte d’Horta – Guinardó, com a solució avançada a les necessitats de mobilitat dels veïns i veïnes dels dos barris. Ja el fan servir més de 70 passatgers de mitjana al dia, en dies laborables. Ha arribat a màxims de 113 passatgers en un dia i creix progressivament, de manera que s’ha situat ja al voltant de les 100 validacions diàries en les dues últimes setmanes.
Mitjançant el nou servei, sota el nom de El meu Bus, qualsevol persona pot desplaçar-se d’un punt a un altre dels barris i accedir a la resta de la xarxa de transport públic quan en tingui necessitat amb els abonaments i targetes habituals de tarifa integrada.
Només han de registrar-se, seguir les indicacions per fer la reserva i acudir a la parada d’origen quan el bus estigui a punt d’arribar per a la recollida. Per fer-ho, poden demanar el bus a través de l’aplicació gratuïta o trucant a un número de telèfon.
Després del primer mes d’aquest bus a demanda, el 83% de peticions ja es fan a través de l’aplicació mòbil que, a més, permet modificar una petició o cancel·lar-la, marcar parades favorites, consultar les reserves fetes i rebre avisos de les variacions en el servei. El nombre d’usuaris registrats en aquesta aplicació creix cada dia, i ja se situa en prop de 500 usuaris. Un fet important que mostra una gran adaptació dels passatgers, que tenen un perfil de més de 70 anys d’edat.
Un sistema intel·ligent
El recorregut del bus a demanda es basa en un sistema intel·ligent que encaixa les diverses sol·licituds de desplaçament rebudes amb antelació (com més antelació, més garantia que pugui ser atesa). Hi ha 26 parades fixes, dues de les quals noves, al CAP d’Horta i l’Hospital Vall d’Hebron per escollir el lloc de pujada, l’hora (dins de l’horari establert, de 7 a 21 h els feiners, de 8 a 21 h els dissabtes i de 9 a 21 h els festius) i el punt de baixada, per a un sol dia o bé de manera periòdica.
Quan no hi ha peticions, l’autobús es manté aturat en el punt de regulació, fet que permet reduir les emissions del vehicle, ja que no circula quan no té demanda de passatgers, a diferència de les línies regulars.
Abans d’aquest bus a demanda ja es va implantar el de Torre Baró, al districte de Nou Barris, que va assolir alts nivells d’utilització i valoració. Però en aquell cas era una línia de nova creació.