"Avui no pots utilitzar el cotxe". Aquesta és la frase que ja podriem escoltar des de l'1 de desembre quan es va posar en marxa la nova llei anticontaminació dictaminada per l'Ajuntament de Barcelona, on els dies que siguin decretats com a episodis d'alta contaminació, es prohibirà la circulació per la zona de la Ronda de Dalt en el perímetre de la ciutat i per tot el centre.
Debat inevitable
Però en la noticia d'avui obrim el debat sobre la viabilitat d'aquesta nova llei, que sens dubte no deixa indiferents a ningú. És cert durant aquests anys la contaminació està en un augment molt alt, on l'atmosfera de la Terra s'està veient realment afectada. Concretament a Barcelona, moren mínim 250 persones a l'any per causes de contaminació, amb la qual cosa l'Ajuntament ha volgut posar remei.
Està clar que la regidoria ha fet bé en actuar ràpidament, però com sempre hem de fer els ciutadans, és valorar les decisions que s'executen pels nostres governants, i sobretot en aquest cas concret. Una situació en la qual molts usuaris que acostumen a agafar el cotxe o vehicle diàriament, poden estar afectats, i de la nit al dia que els hi diguin que no podran anar a treballar amb el seu cotxe, sinó que hauran de buscar altres vies.
Dies imprevisibles
Això passarà aquells dies que hi hagi alta contaminació, on s'avisarà aproximadament en unes 24 hores prèvies, amb la qual cosa esperem que els mitjans de comunicació que s'utilitzin siguin suficientment efectius com per avisar a tots aquells que puguin ser multats si circulen aquell dia en concret pels carrers de la ciutat.
Lògicament que s'havia de prendre una decisió, però hem d'analitzar el que comportar i el que pot suposar. Estem d'acord que els cotxes més antics contaminen moltíssim més que els més nous, però per altra banda també hem de pensar que potser molta gent que té un vehicle antic no és perquè vulgui, sinó perquè amb la seva capacitat adquisitiva potser té altres prioritats que van per davant o no té suficient com per comprar-se un de nou.
Situació social del ciutadà
Per contraargumentar això, l'Ajuntament ofereix una targeta de tres anys de transport públic gratuït per tots aquells que venguin el seu cotxe antic però que no se'n comprin un de nou. A simple vista pot semblar bastant coherent, sobretot si es pretén potenciar el transport públic a la ciutat, però si som sincers, molta gent optarà per buscar l'alternativa de comprar-se un nou cotxe. Per tant, vist des d'aquesta perspectiva, aquesta nova llei no estaria fomentant el consumisme, on ens 'obliga' a vendre el nostre cotxe antic i haver de comprar-nos un nou?
És un debat molt ampli i divers, però el que molta gent coincideix, és que si realment ens hem de despendre dels vehicles, s'haurien d'apropar els vehicles que siguin menys contaminants, ja siguin per la baixada dels seus preus o per la informació que es doni. Així també, en el cas dels cotxes elèctrics, que sens dubte són els que menys contaminent, segons les enquestes, encara no donen ni de bon troç la mateixa seguretat i fiabilitat que els cotxes de combustible, més enllà de l'alt preu que suposa comprar un cotxe elèctric o híbrid.
Així doncs, hem d'aplaudir la ràpida actuació de l'Ajuntament, però com hem dit i ho hem de qüestionar: És realment la millor decisió que hi havia sobre la taula per combatir contra la contaminació?