TMB i Endesa X – DOMINION instal.len 37 carregadors ràpids al Triangle Ferroviari

Ute per a la instal·lació de l’equipament per abastir la cotxera de busos del Triangle Ferroviari amb 37 nous carregadors ràpids destinats a la càrrega nocturna

La unió d’empreses temporal Endesa X – DOMINION és l’adjudicatària de la licitació, per mitjà de concurs públic, de la segona fase d’instal·lació de 37 nous equips de recàrrega ràpida de 150 kW per als autobusos elèctrics que “dormen” a les cotxeres de bus del Triangle Ferroviari de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Es garantirà així l’alimentació nocturna de part de la flota elèctrica de busos.

A més de la companyia de subministrament elèctric i de gas Endesa, la Ute per portar a terme aquesta instal·lació compta amb Dominion és una empresa global de serveis i projectes d’enginyeria i multi-tecnològics.

L’adjudicació de la infraestructura, que inclou els equips i la instal·lació, s’ha realitzat per valor de 2,8 milions d’euros. La previsió és que estiguin plenament operatius cap a finals d’any.

Gràcies a aquest tipus de recàrrega ràpida de 150 kW a la cotxera del Triangle Ferroviari, s’aconseguirà carregar les bateries dels autobusos fins al 100% a la finalització del servei, per garantir el ple rendiment al llarg de la jornada següent. L’alimentació ràpida que permeten aquests 37 nous carregadors es du a terme a partir d’unes campanes que s’instal·laran a l’estructura de formigó que hi ha al sostre de l’esplanada d’aparcament de les cotxeres de bus del Triangle.

Quan un autobús arriba a la cotxera per passar-hi la nit, el vehicle s’aparca ben situat a sota de la campana. El procés de proveïment d’energia s’inicia quan el pantògraf que hi ha al sostre del bus, una espècie de braç mecànic retràctil, es desplega i s’acobla al carregador situat al sostre de la instal·lació a la cotxera en un procés totalment automatitzat.

Les instal·lacions del Triangle Ferroviari de TMB integren, a més de cotxeres i tallers, el CCB (Centre de Control de Bus), autèntic “cervell” de la xarxa de bus, des d’on es dirigeix el correcte funcionament del servei, es regulen freqüències i es gestionen possibles incidències, i el CON (Centre Operatiu de Negoci) Triangle, que administra i coordina una flota de 214 vehicles, 31 dels quals elèctrics, integrats en 17 de les 106 línies del total de la xarxa de bus, on treballen unes 850 persones repartides entre tallers i oficines i 675 conductores i conductors.

TMB i Endesa X – DOMINION: l’aposta per la mobilitat elèctrica

Com a operador compromès amb la lluita contra l’emergència climàtica i per al desenvolupament sostenible, TMB s’ha proposat aconseguir la neutralitat d’emissions de les seves xarxes de transport en l’horitzó 2030. Entre els pròxims passos hi ha l’electrificació al 100% de les línies de bus H12 i V15, ara mateix en fase d’obres de col·locació dels punts de càrrega de parada terminal.

Els primers carregadors ja van ser instal·lats per Endesa l’any 2016 a la línia d’autobusos H16, i van ser pioners a Catalunya, Espanya i Europa.